Gullfilmen 2015 til Evergood

Publiceret 08-02-2016

Med i filmen var ingen ringere enn Hollywood-skuespilleren Morgan Freeman.

Gullfilmen-vinnere-1.jpg

Joh. Johannson og Evergood gikk helt til topps og vant historiens første Gullfilmen med filmen «Butler» i reklamekåringen for kinoreklame som blir vist i Norge. Reklamefilmen «Butler» fikk Sølvfilmen i 3. kvartal 2015 – og var en av fire filmer som konkurrerte om Gullfilmen. Juryen mener at «Butler» var den beste reklamefilmen på kino i året som gikk.

Konkurransen om Gullfilmen sto mellom Grandiosa og Stabburets «Ekte kjærlighet» som vant Sølvfilmen i første kvartal, «Takk for maten» fra Gilde som vant Sølvfilmen for andre kvartal, Sølvfilmen-vinneren «Butler» fra Joh. Johannson og Evergood som vant tredje kvartal og «Ung kjærlighet: toget» fra Telenor som vant den fjerde og siste Sølvfilmen i 2015.

Det er kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame som står bak etableringen av Gullfilmen.

Juryen skriver blant annet følgende om Gullfilmen-vinneren for 2015: «Filmen er meget velprodusert med fokus på høy troverdighet rundt kvalitetsreisen til Evergood. Treffer midt i målgruppen til kvalitetsbevisste mennesker. Morgan Freeman er prikken over i´en. En flott historie fra start til mål».

Reklamebyrået Naug & Venner står bak filmen. Hovedopptakene er gjort i Costa Rica. Opptakene med Morgan Freeman ble gjort i New York.

Det er kun norskproduserte filmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som blir vurdert av jurymedlemmene. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av CAPA og/eller MDN.

Adm. Dir. Bjørn Erling Ottersen i Media Direct Norge og jurymedlem sier følgende om Gullfilmen-vinneren 2015.

– En flott film med høy produksjonskvalitet. Filmen har et tydelig budskap og har en god historie. Tydelig og merkevarebyggende. Ja, dette er en flott vinner av historiens første Gullfilmen på kino, sier Ottersen.

Kommersiell direktør i CAPA, Gareth Williams, mener følgende om vinnerfilmen i historiens første Gullfilmen.

-Dette er filmen som realiserer de målsettinger som en god reklamefilm skal ha. Høy produksjonskvalitet og et veldig tydelig budskap. En klar vinner – og en flott vinner av den første Gullfilmen, sier Williams.

Juryleder Lasse Gimnes i GimCom mener 2015 har vært et flott år for kino som mediekanal, på alle måter.

– 2015 var et svært godt år for kino som mediekanal på mange måter. Man solgte over 12 millioner kinobilletter, og en million billetter mer enn året før. Reklamesalget for kino økte stort – og det ble vist veldig mange gode reklamefilmer. Og Gullfilmen-vinneren er et svært solid stykke reklamefilm som mange har fått sett i storformat på kino, sier Lasse Gimnes.

Juryen består av følgende bransjepersoner. Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, Bjørn Erling Ottersen, adm. dir. i Media Direct Norge AS, Gareth Williams, kommersiell direktør i CAPA Kinoreklame, Ingvar Sandvik, Marketing & Associate Director i TNS Gallup, Geir Kjærnes, adm. dir. i mediebyrået In Sight AS, Jannicke Haugen, adm. dir. i Nordisk Film Kino samt tidligere profilsjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.