Kino fortsetter reklame-oppturen

Publiceret 07-03-2016

Det norske kinoreklame-markedet fortsetter der det slapp i fjor.

Ronny Lieblein moviepostere.jpg

Etter årets to første måneder kan Media Direct Norge – Norges største reklameselger på kino -  melde om en omsetningsvekst på nasjonalreklame på kino på hele 17,5 prosent.

God start på 2016
- Fjoråret var et meget godt år for kino som mediekanal. Både kinobesøket og reklameomsetningen økte stort. Nå ser vi at starten på 2016 også har vært svært så bra, sier adm. dir. Ronny Lieblein i Media Direct Norge.

MDN selger kinoreklame for 84 kinoer. Selskapet har en markedsandel i kinoreklamemarkedet på cirka 56 prosent. I følge ferske tall fra IRM ble det solgt kinoreklame for 138 millioner NOK i Norge i 2015. Det var en økning for kino på 5,8 prosent. Totalmarkedet for reklame i Norge falt med 2,3 prosent, ifølge IRM.

Mediebyråforeningens tall for 2015 viste en omsetningsvekst for kino på 30,3 prosent fra 2014 til 2015. Og det i et totalmarked for reklame som falt med 0,3 prosent.

Og det er flere årsaker til at kino fortsetter reklame-veksten.

Kinoreklame i vinden
-Reklamekjøperne og mediebyråene har tydeligvis fått med seg at kino som mediekanal er i medvind. I fjor hadde vi også en besøksvekst på kino fra 11,1 til 12 millioner. Nordmenn går på kino i stor stil. I tillegg har vi attraktive målgrupper som får med seg og blir påvirket av reklamen. Kino er en kanal hvor forbrukerne har stort fokus på storskjermen, også under reklamevisningene, sier Ronny Lieblein.

Også når det gjelder kinobesøk, så er det positive nyheter fra kinobransjen. Per 03.03.16 var antall solgte billetter økt med 16 prosent, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor, ifølge Filmweb. «Deadpool» topper besøkslisten på kino i 2016, med «The Revenant» på plass nummer to. «Birkebeinerne» er den tredje mest sette filmen på kino i år. Alle de tre nevnte filmene har passert 200 000 besøk, ifølge Filmweb.

Ronny Lieblein i MDN har stor tro på at også resten av 2016 vil bli veldig bra for kino som mediekanal, både i antall besøk samt omsetning av reklame.

Storfilmer i vente
-Vi har mange storfilmer som vil trekke massene til kinosalene landet rundt. Vi er avhengige av et godt og attraktivt innhold for å øke antall besøk. Det hadde vi i fjor. Og det har vi også i 2016. Samtidig er det stadig flere annonsører og mediebyråer som ser at satsing på kino-reklame er gode investeringer. Og da kommer de igjen og igjen, sier Lieblein.

Lieblein sier at reklameaktørene på kino – MDN og Capa – har valgt å satse langt mer på research enn før. Det mener han har gitt resultater.

-Vi vet stadig mer om kinogjengerne og deres modus når de er på kino. Vi har også fått stadig mer data som gjør at vi kan sammenligne kino med andre reklamebærende mediekanaler. Og tallene viser at kino er en meget kostnadseffektiv mediekanal som gir gode salgsresultater for kundene, sier Lieblein.