Kino-Sølvfilm til Gilde

Publiceret 06-07-2015

«Takk for Maten» gikk til topps i 2. kvartal av reklamekåringen for kinoreklame som blir vist i Norge.

Gilde-Solvfilm.jpg

Filmen kan du se nederst i artikkelen.

Gilde stakk av med Sølvfilmen da reklamefilmen under tittelen «Takk for Maten» gikk til topps i 2. kvartal av reklamekåringen for kinoreklame som blir vist i Norge. Det er kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame som står bak etableringen av Gullfilmen.

Fem filmer var med i kampen om den andre Sølvfilmen for 2015. I tillegg til Gilde-filmen, var det Infinitums pantefilm, NetComs «Troll», Ringnes Farris sin Bøkeskogen-film samt Telenor Djuice sin «Mobildilemma Rope» som ble vurdert av juryen.

Men ingen kunne tukte «Takk for maten» fra Gilde. Juryen skriver blant annet følgende: «En flott film som klarer å formidle en stor aktør som bryr seg om de små ting. Den gir god merkevareeffekt ved å formidle emosjoner og fakta på en balansert måte».

Juryen mener at filmen er solid laget fra A til Å. Det oser kvalitet av den og den viser en stor bredde som Gilde har i sin portefølje av produkter, mener juryen. TRY Reklamebyrå står bak filmen.

I første kvartal i år var det Stabburet og Grandiosa som vant Sølvfilmen i kinoreklamemarkedet. Nå foreligger to reklamefilmer som skal være med å konkurrere om Gullfilmen når status for 2015 skal gjøres opp. Det skal kåres totalt fire sølvfilmer før Gullfilmen skal utropes.

Det er kun norskproduserte filmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som blir vurdert av jurymedlemmene. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av CAPA og/eller MDN.

Adm. Dir. Bjørn Erling Ottersen i Media Direct Norge og jurymedlem mener følgende om vinner-filmen for 2. kvartal 2015.

-Filmen har en høy produksjonskvalitet og treffer målgruppen på kino godt. Filmen har et klart budskap om at Gilde har et stort produktspekter med høy kvalitet, sier Ottersen.

Kommersiell direktør i CAPA, Gareth Williams, er også fornøyd med utviklingen av reklamefilmene som vises på kino.
-Vi ser en meget positiv utvikling av kvaliteten. Ja, reklame på kino er på offensiven. Det viser også reklameomsetningen i markedet for kinoreklame, sier Williams.

Juryleder Lasse Gimnes i GimCom er svært fornøyd med kvaliteten på det som er blitt vurdert for 2. kvartal.
-Norsk reklamefilm har et høyt nivå – og har hatt det i mange år. Reklamebyråer og produksjonsselskaper i Norge har et stort fokus på levende bilder målrettet mot ulike skjermstørrelser og ulike målgrupper. Denne gangen var det ekstra mye bra reklamefilm å se. Men reklamefilmen fra Gilde var det ingen som klarte å slå, sier Lasse Gimnes.

Juryen består av følgende bransjepersoner. Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, Bjørn Erling Ottersen, adm. dir. i Media Direct Norge AS, Gareth Williams, kommersiell direktør i CAPA Kinoreklame, Ingvar Sandvik, Marketing & Associate Director i TNS Gallup, Geir Kjærnes, adm. dir. i mediebyrået In Sight AS, Jannicke Haugen, adm. dir. i Nordisk Film Kino samt tidligere profilsjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.