Sølvfilm til Forsvaret

Publiceret 07-04-2017

Forsvarets reklamefilm «Noe mer enn en utdanning» er kåret til den beste kinoreklamen i det første kvartalet i 2017.

Forsvaret_1000.jpg

Reklamefilmen fra Forsvaret får dermed sin Sølvfilm og er nå kvalifisert for 2017-finalen i reklamekåringen for kinoreklame.

Det er kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame som står bak etableringen av Gullfilmen. I fjor gikk filmen «Vær så snill!» fra Vinmonopolet helt til topps og vant Gullfilmen. I 2015 vant filmen «Butler» fra Joh. Johannson historiens første Gullfilmen. 

Nå er første film klar for 2017-finalen. Alle kvartalsvinnere, det vil si de som blir tildelt Sølvfilm, er med og konkurrerer om Gullfilmen som deles ut i starten av neste år.

Seks filmer var med i finalekampen om den første Sølvfilmen i 2017. Det var Forsvarets  «Noe mer enn en utdanning», Talkmores «du trenger ikke lete etter wi-fi», Kreftforeningens «La meg hjelpe», TINE melks «Ferie – Smaker melken annerledes i utlandet?», Farris-filmen «Isbit» og Stabburets makrell-film «Er du en av oss?».

Juryen skriver blant annet følgende om vinnerfilmen fra Forsvaret i første kvartal 2017: «Forsvaret fortsetter å lage gode reklamekampanjer, og denne gangen en solid film for å markedsføre utdanningsmulighetene og retningene. Godt manus, veldig god produksjon. Skuespillerne er troverdige og castingen veldig god. Og ikke minst en god pay off som lyder «For alt vi har. Og alt vi er». Kort sagt: dette er virkelig god reklame!».

Bak vinnerfilmen står reklamebyrået Try med personer som Caroline Ekrem, Sara Hødnebø, Øystein Halvorsen, Karin Lund, Marte Heiersted og Lars Mitlid. Motion Blur er produksjonsselskapet bak vinnerfilmen. 

Det er kun norskproduserte filmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som blir vurdert av jurymedlemmene. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av CAPA og/eller MDN.

Kino er på offensiven både i forhold til antall besøkende og reklameomsetning. Antall solgte kinobilletter økte fra 12 millioner i 2015 til drøye 13,1 millioner i 2016, viser tall fra Film & Kino. Ikke siden 1983 har det blitt solgt flere kinobilletter i Norge.

Reklamemarkedet for kategorien kino har hatt et voldsomt oppsving i Norge de siste årene. I 2016 vokste reklamemarkedet for kino med 46,3 prosent, ifølge Mediebyråforeningen, og det i et totalmarked som hadde en oppgang på 0,7 prosent. I årets to første måneder økte reklameomsetningen på kino med 11 prosent, ifølge samme kilde.

Adm. Dir. Ronny Lieblein i Media Direct Norge sier følgende om vinner-filmen for 1. kvartal 2017.

-En ny flott film fra Forsvaret. Filmen gir motivasjon til utdanning. Effektiv og god kino-reklame, sier Ronny Lieblein.

Insights and Research Manager i CAPA, Silje Helen Gundersen mener følgende om vinnerfilmen fra Forsvaret.

-En meget god reklamefilm fra Forsvaret. Filmen er veldig flott, samtidig som den er informativ og viser bredden av utdanningsmuligheter. Og jeg mener den treffer målgruppen svært godt, sier Gundersen.

Juryleder Lasse Gimnes i GimCom er godt fornøyd med vinnerfilmen for første kvartal fra Forsvaret og reklamebyrået Try.

-Try fortsetter å levere kvalitetsfilm – og første kvartal i 2017 er i så måte ikke noe unntak. Flott film som viser muligheten innen Forsvaret – og som ikke minst er med på å gjøre Forsvaret til en attraktiv utdanningsinstitusjon. Kvalitet i alle filmens ledd, sier Lasse Gimnes.

Juryen består av følgende bransjepersoner. Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, Thomas Borge, researcher i Media Direct Norge AS, Silje Helen Gundersen, Insights and Research manager i CAPA Kinoreklame, Ingvar Sandvik, Marketing & Associate Director i TNS Gallup, Geir Kjærnes, adm. dir. i mediebyrået In Sight AS, Jannicke Haugen, adm. dir. i Nordisk Film Kino samt tidligere markevaresjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.