Sølvfilm til Kreftforeningen

Publiceret 13-04-2016

Kreftforeningens reklamefilm – «Gi for livet» - er kåret til den beste kinoreklamen det første kvartalet i 2016.

kreftforeningen bilde 1.jpg

Reklamefilmen fikk dermed den første av i alt fire sølvfilmer i reklamekåringen for kinoreklame som blir vist i Norge i 2016.

Det er kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame som står bak etableringen av Gullfilmen. I fjor gikk filmen Butler fra Joh. Johannson helt til topps – og vant historiens første Gullfilmen. Nå er reklamekåringen i gang med år nummer to.

Fem filmer var med i finalekampen om den første sølvfilmen i 2016. I tillegg til vinner-filmen, ble Tine Melks «Sjokoladekake», Talkmores «Dekning skjorte», Nidars «Doc halslinser» og Netcoms «Stories Eskil Digernes» vurdert av juryen denne gangen.

Juryen skriver blant annet følgende om vinneren for første kvartal 2016: «Dette er reklamefilmen som innehar det aller meste som en god reklamefilm skal ha. Den har høy produksjonskvalitet og stikker akkurat passe i hjertet for å kunne bli husket og ikke minst bidra i kampen mot kreft. Solid film som virkelig forteller en historie».

Bak vinnerfilmen denne gangen står reklamebyrået Ernö, mens Marius Holst står bak regien av filmen.

Det er kun norskproduserte filmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som blir vurdert av jurymedlemmene. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av CAPA og/eller MDN.

Kino som mediekanal har lagt bak seg et godt 2015 og er i gang med et sterkt 2016. I fjor økte antall solgte kinobilletter fra 11,1 til 12 millioner. Og ifølge IRM økte reklameomsetningen på kino med 5,8 prosent i fjor, og det i et reklamemarked som falt med 2,1 prosent.

Adm. Dir. Ronny Lieblein i Media Direct Norge sier følgende om vinner-filmen for 1. kvartal 2016.

-En fantastisk reklamefilm. Etter suksessen med «Bryllupstalen» under siste utgave av Gullfisken, klarer de igjen å vekke følelser, og denne gangen med et veldig positivt budskap. Sterkt, sier Ronny Lieblein.

Kreftforeningen gikk nemlig også helt til topps i Gullfisken 2015, den årlige TV-reklame-kåringen på TV 2. Denne gikk av stabelen i februar i år.

Kommersiell direktør i CAPA, Gareth Williams, mener følgende om vinnerfilmen det første kvartalet i 2016.

-Dette er en sterk film i en god kvalitet som er tankevekkende og følelsesladet. Den får frem den korte avstanden mellom liv og død på en fin og sterk måte. Budskapet er tydelig, og den treffer målgruppen godt, sier Williams.

Juryleder Lasse Gimnes i GimCom mener Gullfilmen har fått en meget god start i 2016.

-Kreftforeningen fortsetter å imponere når det gjelder reklamefilm, og vi har fått en svært sterk åpning på det nye Gullfilmen-året. Filmen fra Kreftforeningen setter følelser i sving. En viktig film – og en veldig godt laget reklamefilm, sier Lasse Gimnes.

Juryen består av følgende bransjepersoner. Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, Thomas Borge, researcher i Media Direct Norge AS, Silje Helen Gundersen, Insights and Research manager i CAPA Kinoreklame, Ingvar Sandvik, Marketing & Associate Director i TNS Gallup, Geir Kjærnes, adm. dir. i mediebyrået In Sight AS, Jannicke Haugen, adm. dir. i Nordisk Film Kino samt tidligere profilsjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.