Sølvfilm til Statens Vegvesen

Publiceret 04-07-2017

Statens Vegvesens reklamefilm «The Kid» er kåret til den beste kinoreklamen i det andre kvartalet i 2017.

Statens Vegvesen the Kid.jpg

Reklamefilmen fra Statens Vegvesen får dermed sin Sølvfilm og er nå kvalifisert for 2017-finalen i reklamekåringen for kinoreklame.

Det er kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame som står bak etableringen av Gullfilmen. I fjor gikk filmen «Vær så snill!» fra Vinmonopolet helt til topps og vant Gullfilmen. I 2015 vant filmen «Butler» fra Joh. Johannson historiens første Gullfilmen. 

Den første Sølvfilmen i 2017 gikk til Forsvaret og filmen «Noe mer enn en utdanning». Nå er to filmer klare for den såkalte Gullfilmen-finalen.

Alle kvartalsvinnere, det vil si de som blir tildelt Sølvfilm, er med og konkurrerer om Gullfilmen som deles ut i starten av neste år.

Seks filmer var med i finalekampen om den andre Sølvfilmen i 2017. Det var filmen «LA Crusing» fra Hydro Aluminium, «The Kid» fra Statens Vegvesen, «Vi har litt å gi deg» fra Fjordland, «Det koster så lite» fra Talkmore, «Home is a world of its own» fra SAS og «Det er gode penger i bærekraft - Alien» fra Storebrand.

Juryen skriver blant annet følgende om vinnerfilmen fra Statens Vegvesen i andre kvartal 2017:

«Denne reklamefilmen er svært målrettet mot kinopublikummet – og den målgruppen som går aller mest på kino. Filmen har en sterk ide. En ujålete reklamefilm som formidler ærlig kommunikasjon. Ja, dette er reklame som går rett på sak – og som på en enkel måte får det til å fungere – og det svært så godt. Kort sagt: kinoreklame som fungerer!».

Bak vinnerfilmen står reklamebyrået Kitchen og  produksjonsselskapet One Big Happy Family. 

Det er kun norskproduserte filmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som blir vurdert av jurymedlemmene. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av CAPA og/eller MDN.

Kino-reklamen har hatt en sterk vekst også i 2017. I årets fem første måneder vokste reklamemarkedet for kino med 19,3 prosent, ifølge Mediebyråforeningen, og det i et totalmarked som hadde en oppgang på 4,6 prosent. Også kinobesøket i Norge har vært svært bra i året vi er inne i.

Adm. Dir. Ronny Lieblein i Media Direct Norge sier følgende om vinner-filmen.

-Et morsomt, men kraftig sleivspark mot unge gutter som kjører for fort. Statens Vegvesen viser at humor kan være mer effektivt enn skremselsbilder i å påvirke unge sjåfører, sier Ronny Lieblein.

Insights and Research Manager i CAPA, Silje Helen Gundersen sier følgende om vinnerfilmen fra Statens Vegvesen.

-Kinoen er en perfekt arena for å nå publikumet som er i målgruppen til kampanjen fra Statens Vegvesen. Filmer fenger oppmerksomheten og bruker virkemidler som gjør seg godt på kino og har et tydelig budskap som kjøres rett hjem hos seeren, sier Gundersen.

Juryleder Lasse Gimnes i GimCom hadde stor sans for vinneren i andre kvartal i år.

-I utgangspunktet en enkel film, men med en god ide og et viktig budskap. Dette er en film som fungerer ekstra godt i kinosalen. Ja, kanskje ikke filmen som fungerer så godt på TV, men en fulltreffer på kino, sier Lasse Gimnes.

Juryen består av følgende bransjepersoner. Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, Thomas Borge, researcher i Media Direct Norge AS, Silje Helen Gundersen, Insights and Research manager i CAPA Kinoreklame, Ingvar Sandvik, Marketing & Associate Director i TNS Gallup, Geir Kjærnes, adm. dir. i mediebyrået In Sight AS, Jannicke Haugen, adm. dir. i Nordisk Film Kino samt tidligere markevaresjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.