Sølvfilm til Telenors bredbåndsfrieri

Publiceret 01-07-2016

Telenor Bredbånds reklamefilm – «Frieriet» - er kåret til den beste kinoreklamen i det andre kvartalet i 2016.

Telenor Bredbånd 01_nyhetsbilde.jpg

(Se reklamefilmen nederst i artikkelen)

Reklamefilmen fikk dermed den andre av i alt fire sølvfilmer i reklamekåringen for kinoreklame som blir vist i Norge i 2016.

Dette betyr at Telenors frierifilm vil være med i kampen om Gullfilmen når status for 2016 skal gjøres opp.

Det er kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame som står bak etableringen av Gullfilmen. I fjor gikk filmen «Butler» fra Joh. Johannson helt til topps – og vant historiens første Gullfilmen. Årets første sølvfilm, for første kvartal 2016, ble vunnet av Kreftforeningen, med sin «Gi for livet». Nå er også andre kvartals vinnerfilm klar.

Seks filmer var med i finalekampen om den andre sølvfilmen i 2016. I tillegg til vinner-filmen fra Telenor, ble to filmer fra NSB vurdert, henholdsvis «Bruk begge hender» og «Få fin rumpe». Filmen «Tennis» fra Infinitum, «India» fra Solo og Ringnes og VG Lives «Man Utd-Leeds» ble også vurdert av juryen.

Juryen skriver blant annet følgende om vinneren for andre kvartal 2016: «Nok en kvalitetsfilm fra Telenor. Filmen har en herlig sjarm – og den rører juryen. En reklamefilm som spiller på mange strenger – og som viser følelser, men som også får frem smilet. Det er vanskelig å unngå å like denne filmen. Vi ble sjarmert i senk!».

Bak vinnerfilmen denne gangen står Try Reklamebyrå. Filmen er regissert av Aksel Hennie, med Einar Film som produksjonsbyrå.

Det er kun norskproduserte filmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som blir vurdert av jurymedlemmene. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av CAPA og/eller MDN.

Kino som mediekanal har lagt bak seg et godt 2015 og er i gang med et sterkt 2016. I fjor økte antall solgte kinobilletter fra 11,1 til 12 millioner. Etter drøye 5 måneder i 2016, var kinobesøket i Norge 11 prosent opp sammenlignet med tilsvarende periode i 2015, viser tall fra Film & Kino. Og ifølge Mediebyråforeningen økte reklameomsetningen på kino med hele 59,4 prosent i årets fem første måneder, sammenlignet med samme periode i fjor.

Adm. Dir. Ronny Lieblein i Media Direct Norge sier følgende om vinner-filmen for 2. kvartal 2016.

-En rørende og god historiefortelling fra Telenor. Telenor leverer kvalitet fra reklamefilm til reklamefilm. En verdig vinner av sølvfilmen, sier Ronny Lieblein.

Kommersiell direktør i CAPA, Gareth Williams, mener følgende om vinnerfilmen det andre kvartalet i 2016.

-Herlig reklamefilm med en nær og flott historie som virkelig får frem de gode og sterke følelsene. Man kan ikke unngå å like karakterene, og oppbygningen i filmen er søt og morsom og treffer de fleste. Man husker filmen i lang tid etterpå, sier Williams.

Juryleder Lasse Gimnes i GimCom er svært fornøyd med vinnerfilmen for andre kvartal i år.

-Telenor har vist god form når det gjelder reklamefilmer de siste årene. Filmen fra Telenor Bredbånd er ikke noe unntak i så måte. Den sjarmerer – og den henvender seg til alle målgrupper, også kinopublikummet. Og filmen er ikke minst svært så relevant for en bredbåndsaktør. Bredbånd kan i høyeste grad gjøres sjarmerende. Det har Telenor vist, sier Lasse Gimnes.

Juryen består av følgende bransjepersoner. Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, Thomas Borge, researcher i Media Direct Norge AS, Silje Helen Gundersen, Insights and Research manager i CAPA Kinoreklame, Ingvar Sandvik, Marketing & Associate Director i TNS Gallup, Geir Kjærnes, adm. dir. i mediebyrået In Sight AS, Jannicke Haugen, adm. dir. i Nordisk Film Kino samt tidligere profilsjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.