Sølvfilm til Vinmonopolet

Publiceret 12-01-2017

Vinmonopolets reklamefilm «Vær så snill!» er kåret til den beste kinoreklamen i det fjerde kvartalet i 2016.

Vinmonopolet_1000.jpg

Reklamefilmen fra Vinmonopolet fikk dermed sin Sølvfilm og er nå kvalifisert for 2016-finalen i reklamekåringen for kinoreklame.

«Vær så snill!» skal være med i kampen om Gullfilmen når status for 2016 skal gjøres opp. I månedsskiftet januar/februar skal det avgjøres hvem som får Gullfilmen 2016.

Det er kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame som står bak etableringen av Gullfilmen. I fjor gikk filmen «Butler» fra Joh. Johannson helt til topps – og vant historiens første Gullfilmen.

Sølvfilmen for første kvartal 2016 ble vunnet av Kreftforeningen, med sin «Gi for livet». Sølvfilm for andre kvartal 2016 ble vunnet av Telenor Bredbånd og filmen «Frieri på hytta». VGs reklamefilm – «Etterlengtet nederlag» - ble kåret til den beste kinoreklamen i det tredje kvartalet i 2016. Og nå er samtlige fire finalister klare.

Seks filmer var med i finalekampen om den fjerde Sølvfilmen i 2016. Det var Helsedirektoratets film «Ikke gå for hardt ut - på trening!», Ikeas «Frokost», Kreftforeningens «La meg hjelpe!», Tine Melks «Fra kua», Vinmonopolets «Vær så snill!» og Maxbo «Det aller beste er når du gjør det helt selv!».

Juryen skriver blant annet følgende om vinneren for fjerde kvartal 2016: «Dette er en veldig god ide som er godt produsert på alle måter. Leverer klart og tydelig på budskapet – og den klarer å kommunisere et alvorlig og viktig budskap uten å benytte pekefingeren. Og overgangen fra å være bedende til hysterisk fremstår som genial. En ren og sterk historie. Og Vinmonopolet står som en solid og troverdig avsender».

Bak vinnerfilmen denne gangen står reklamebyrået Try, med kreatørene Eirik Sørensen og Finn Knudsen. Einar Film står for produksjonen. Aksel Hennie står bak regien.

Det er kun norskproduserte filmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som blir vurdert av jurymedlemmene. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av CAPA og/eller MDN.

Kino er på offensiven både i forhold til antall besøkende og reklameomsetning. I fjor økte antall solgte kinobilletter fra 12 millioner til drøye 13 millioner, viser tall fra Film & Kino.

Reklamemarkedet for kategorien kino har hatt et voldsomt oppsving i Norge de siste årene. Etter fjorårets 11 første måneder er reklamemarkedet for kino opp 47,8 prosent, ifølge Mediebyråforeningen, og det i et totalmarked som hadde en tilbakegang på 0,8 prosent. Total-tallene for 2016 er ikke offentliggjort ennå.

Adm. Dir. Ronny Lieblein i Media Direct Norge sier følgende om vinner-filmen for 4. kvartal 2016.

-Jeg får en vond klump i halsen hver gang jeg ser denne. En sterk og effektiv reklamefilm som så absolutt er verdig et finalelag når den aller beste reklamefilmen for 2016 skal kåres, sier Ronny Lieblein.

Kommersiell direktør i CAPA, Gareth Williams, mener følgende om vinnerfilmen fra Vinmonopolet.

-Ekstremt sterk film fra Vinmonopolet som faktisk kan klare å nå gjennom til et publikum som med vanlig kommunikasjon ikke ville brydd seg. Samseing med venner på et stort kinolerret kan bidra til at dette virkelig gjør intrykk og at man begynner å snakke om konsekvensene av å kjøpe alkohol til mindreårige. Dette gjør dette til en film som passer perfekt på kino.

Juryleder Lasse Gimnes i GimCom er svært fornøyd med vinnerfilmen for fjerde kvartal fra Vinmonopolet.

-Denne gangen ble det en soleklar vinner. Det er en viktig film – med kvaliteter i alle ledd. Budskapet er klokkeklart og virkemidlene gode og effektive. Og det er en film som gir ettertanke, ikke bare for ungdommer som er hovedmålgruppen. Absolutt en av de beste reklamefilmene i 2016, sier Lasse Gimnes.

Juryen består av følgende bransjepersoner. Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, Thomas Borge, researcher i Media Direct Norge AS, Silje Helen Gundersen, Insights and Research manager i CAPA Kinoreklame, Ingvar Sandvik, Marketing & Associate Director i TNS Gallup, Geir Kjærnes, adm. dir. i mediebyrået In Sight AS, Jannicke Haugen, adm. dir. i Nordisk Film Kino samt tidligere profilsjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.