Vi lanserer interaktivt kino-spill

Publiceret 22-09-2016

Med KinoSpill satser vi på å aktivere kinopublikummet før reklamevisning og film.

KinoSpill02.jpg

Media Direct Norge lanserer denne uken et nytt reklame-produkt som skal engasjere kinogjengerne. Coca-Cola er den første som satser på KinoSpill i Norge.

KinoSpill starter i 45 kinosaler
I første omgang vil KinoSpill bli lansert på Nordisk Films kinoer i Oslo, Kristiansand, Tønsberg og i Drammen. Spillet vil fra og med oktober være tilgjengelig i 45 kinosaler.

Kort fortalt kan man spille KinoSpill ved å laste ned en app. Via Facebook-innlogging kan kinogjengerne spille/konkurrere mot hverandre – og vinne premier fra ulike sponsorer. Spillets utvikling kan ses på storskjermen og spilles fra mobilen.

Spill-sekvensen vil vare i 4 minutter før reklamen settes i gang på kinolerretet. Her vil utviklingen i spillet kunne ses – samt ajourføring om hvem som leder og vinner.

- Vi vet at kino er et primærmedium hvor folk har fokus på skjermen. Nå ønsker vi å skape mer kommunikasjon og interaksjon. Kinoforestillingen skaper stadig nye merverdier, ikke bare selve filmen samt reklamen foran. Nå satser vi for fullt på spill, sier Ronny Lieblein, administrerende direktør i Media Direct Norge, som eies av Egmont.

Logoen til KinoSpill:
KinoSpill logo-nyhetssak.jpg

Dansk suksess
Konseptet er prøvd ut i Danmark med stort hell. Derfor satser Egmont-eide Media Direct Norge og Nordisk Film også her til lands. 

- Det er blitt en del av kinoopplevelsen for danskene. Det skaper interaksjon og engasjement blant kinogjengerne. Og det er for lengst blitt et attraktivt produkt for annonsørene, sier Ronny Lieblein i Media Direct Norge.

I Danmark er KinoSpill-appen lastet ned mer enn 500 000 ganger siden oppstarten i september 2013. På det meste har det vært 35 000 spillere på en måned. I snitt er det kåret 2 500 vinnere per måned. Sterke merkevarer som SAS, McDonalds, Nescafé og Coca-Cola har valgt KinoSpill som kommunikasjon med og mot sine respektive målgrupper, med relevante premier til heldige vinnere.

Coca Cola leder an
- Og det er Coca-Cola som er først ut i Norge til å satse på KinoSpill. Vinnerne i kinosalen vil kunne få premier på mobilen eller i tilknytning til kinosalen, sier seniorrådgiver Gunnar Holm-Lintermann i MDN.

Coca-Cola ønsker nå å rette samme type kommunikasjon mot de norske målgruppene.

- Vi i Coca-Cola har høye forventninger til at dette skal slå godt an hos kino-publikummet. Det har fungert svært bra i Danmark. Nå gleder vi oss til å prøve dette i Norge, sier Brand Manager Line Sjøthuni Coca-Cola.

Vil øke ytterligere i reklamemarkedet.
Reklamemarkedet for kategorien kino har hatt et voldsomt oppsving i Norge de siste årene. Etter årets åtte første måneder er reklamemarkedet for kino opp 47 prosent, ifølge Mediebyråforeningen, og det i et totalmarked som hadde en tilbakegang på 3,9 prosent. I fjor vokste kinoreklamemarkedet i Norge med 5,8 prosent, i henhold til IRMs reklame-tall. Det skjedde i et totalt reklamemarked som ble redusert med 2,3 prosent.

-Vi er fornøyde med utviklingen i reklamemarkedet på kino. Stadig flere annonsører ser at kino fungerer som reklamebærer. Vi har hatt en pen vekst i antall solgte billetter i år – og vi har attraktive målgrupper og et oppmerksomt publikum. Med KinoSpill håper vi på en ytterligere vekst i reklamemarkedet, sier Ronny Lieblein. 

For mer informasjon, kontakt adm. dir. Ronny Lieblein i MDN på 915 16999 og ; seniorrådgiver Gunnar Holm-Lintermann i MDN på 450 61306 og ; og eller Frida Keane i Coca-Cola 00 46 721470240 og