Vinmonopolet vant Gullfilmen 2016

Publiceret 16-02-2017

Vinmonopolets reklamefilm «Vær så snill!» er kåret til Norges beste reklamefilm vist på kino i 2016.

Gullfilmen05.jpg

I dag ble reklamefilmen fra Vinmonopolet utropt til vinner av Gullfilmen 2016. Det var tidenes andre utdeling av kino-bransjens reklame-kåring.

-Vi opplever at budskap, tone og alvoret i filmen stemte godt. Målgruppen er vanskelig å nå, men vi treffer den på kino. Vi er stolte over vinnerfilmen, sier kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet.

Kommer til sin rett på kino
Og reklamebyrået Try har dermed stått bak nok en reklame-vinner.

-Vi er veldig stolte av å vinne prisen. Mye av ideen var bygd på lyd, og det kom til sin rett på nettopp kino. Filmen fungerte veldig bra på kino. Alltid stas å vinne priser, sier konsulent Lars Mitlid i reklamebyrået Try.

Det er kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame som står bak etableringen av Gullfilmen. I 2015 gikk filmen «Butler» fra Joh. Johannson helt til topps – og vant historiens første Gullfilmen.

Fire sølvfilmer er nå blitt til en gullfilm innen kinobransjen. Sølvfilmen for første kvartal 2016 ble vunnet av Kreftforeningen, med sin «Gi for livet». Sølvfilm for andre kvartal 2016 ble vunnet av Telenor Bredbånd og filmen «Frieriet». VGs reklamefilm – «Etterlengtet nederlag» - ble kåret til den beste kinoreklamen i det tredje kvartalet i 2016. Vinmonopolets film «Vær så snill!» ble kåret til den beste kinoreklamen i det fjerde kvartalet i 2016.

Griper sitt publikum
Juryen skriver blant annet følgende om vinneren av Gullfilmen 2016: «Det er en film som virkelig griper sitt publikum og som er særdeles sterk og effektiv. Budskapet er klokkeklart og den er godt produsert fra A til Å. Samtidig som budskapet er sterkt og alvorlig, så unngår filmen å bruke pekefingeren i sin kommunikasjon med målgruppen. Og ikke minst er vinnerfilmen en troverdig og solid avsender. Dette er en film som passer perfekt på kino. En verdig vinner av Gullfilmen 2016!».

Bak vinnerfilmen denne gangen står reklamebyrået Try, med kreatørene Eirik Sørensen og Finn Knudsen. Einar Film står for produksjonen. Aksel Hennie står bak regien. 

Det er kun norskproduserte filmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som blir vurdert av jurymedlemmene. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av CAPA og/eller MDN.

13,1 millioner på kino i 2016
Kino er på offensiven både i forhold til antall besøkende og reklameomsetning. Antall solgte kinobilletter økte fra 12 millioner i 2015 til drøye 13,1 millioner i 2016, viser tall fra Film & Kino. Ikke siden 1983 har det blitt solgt flere kinobilletter i Norge.

Reklamemarkedet for kategorien kino har hatt et voldsomt oppsving i Norge de siste årene. I 2016 vokste reklamemarkedet for kino med 46,3 prosent, ifølge Mediebyråforeningen, og det i et totalmarked som hadde en oppgang på 0,7 prosent.

Juryleder Lasse Gimnes i GimCom er svært fornøyd med tidenes andre vinner av kino-kåringen Gullfilmen.

-Vinnerfilmen fra Vinmonopolet gjorde et svært sterkt inntrykk. Det er reklamefilm på sitt aller beste, og med et særdeles viktig budskap. Jeg er trygg på at budskapet i filmen er blitt tatt på alvor av målgruppen. Det er bare å gratulere Vinmonopolet med en viktig og sterk reklamefilm, sier Lasse Gimnes.

Juryen består av følgende bransjepersoner. Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, Thomas Borge, researcher i Media Direct Norge AS, Silje Helen Gundersen, Insights and Research manager i CAPA Kinoreklame, Ingvar Sandvik, Marketing & Associate Director i Kantar TNS, Geir Kjærnes, adm. dir. i mediebyrået In Sight AS, Jannicke Haugen, adm. dir. i Nordisk Film Kino samt tidligere profilsjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.

Se reklamefilmen under bildene.

Gullfilmen01.jpg

Gullfilmen02.jpg

Gullfilmen04.jpg

Gullfilmen06.jpg